style { ul.a { list-style-type: circle; } }
 
 
Disclaimer - Links - Sitemap - Contactinfo - FAQ - Algemene Voorwaarden 
     Nederlands 
 

Klantenbeoordeling voor:
eBikeOnline.nl
star
waardering: 9.1 / 10 gebaseerd op 143 klantenreviews

Mail een vriend
 
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
 
Wachtwoord vergeten?
Klik hier

Heeft u vragen?

kijk hier op onze
veel gestelde vragen
of
email ons:


Vraag naar een offerte
 
U kunt ons bellen:
        Vast:   074 - 34 90 555
        Mobiel: 06 37 227 198
 
                            
                             of

Mail ons voor het maken van een offerteU kunt ons mailen voor het maken van een offerte:
 
Mocht de telefoon niet opgnomen worden in drukke perioden van het jaar, mail ons dan even. U ontvangt binnen 24 uur antwoord van ons.
 

Veel gestelde vragen

| Verzekeren | Vragen over accu's | Problemen |

Verzekeren
Moet een fiets met trapondersteuning WA verzekerd worden?
Nee, sinds 1 oktober 2006 is de verzekeringsplicht voor de fiets met trapondersteuning vervallen. Het is per die datum niet langer verplicht de fiets met trapondersteuning WA te verzekeren.
Het is echter wel aan te raden. De fiets met trapondersteuning blijft volgens de wet een motorvoertuig. Daarmee is de fiets bij de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen standaard uitgesloten van de dekking. Voor het sluiten of opzeggen van de verzekering voor uw fiets met trapondersteuning, adviseren wij u eerst contact op te nemen met uw aansprakelijkheidsverzekering voor meer informatie.
Het is handig om bij uw eigen (WA) verzekerings maatschappij navraag te doen of deze de elektrische fiets onder de normale WA verzekering laat vallen.
Terug naar boven
Vragen over accu's
Wat is de levensduur van mijn accu?
De levensduur van de accu hangt van veel factoren af. Onderstaand een paar richtlijnen.
De accu's krijgen hun maximale kracht pas na ca. 5 ontladingen en ladingen. Met name de eerste vullingen bij de fabrikant, dealer of u zijn erg belangrijk. In de eerste fase worden de cellen van de accu gevormd.
Het continue diepontladen van iedere accu beperkt de levensduur enorm. Loodaccu's zijn hiervoor het meest kwetsbaar (soms na 50 ontladingen reeds versleten). NiCd accu's zijn tot op heden het sterkst. Naar verwachting meestal 400 tot 500 opladingen. In sommige gevallen wel 1000 opladingen.
De NiMh accu's gaan 300 tot 400 opladingen mee. Iedere nieuwe generatie geeft een groter resultaat.
Indien de accu's tussen de 25% en 50% worden leeggereden voordat ze opnieuw worden geladen stijgt de levensduur aanzienlijk.
Het is belangrijk de accu's altijd te laden na gebruik. Het voor langere tijd wegzetten van een niet geladen accu verkort de levensduur en de actieradius.
 
Hoe krijg ik maximaal rendement van de accu?
Volg in alle gevallen de gebruiksaanwijzing bij uw fiets. Volg onderstaand tips welke de levensduur van de accu ten goede komen:
Loodaccu's gaan zeer snel kapot indien zij ongeladen worden weggezet. Het verdient dus aanbeveling na gebruik de accu direct op te laden. Ook het regelmatig bijladen van een niet opgeslagen accu is verstandig. (min. 1 x per maand).
Een accu heeft laadcycli. De hoeveelheid laad- en ontlaadcycli is zeer groot maar niet onbeperkt. Volledig ontladen heeft een negatief effect op het aantal beschikbare cycli. Na volledige ontlading ontlaadt een accu sneller als hij weer opgeladen is.
 

NiCd accu's kunnen beter tegen een stootje. Ze hebben vaak last van het zgn. memory effect. Dit kan worden verholpen door de accu enkele keren te ontladen en te laden. In enkele gevallen worden NiCd accu zonder memory effect gebruikt. Het is aan te bevelen na enkele korte ritten de memory modellen te diepontladen, zodat het maximale rendement weer gehaald kan worden.
NiMh accu's hebben minder last van het zgn. memory effect. Op sommige momenten kan het geen kwaad de accu incidenteel te diepontladen, zodat het maximale rendement na opladen weer gehaald kan worden. Om de levensduur van de cellen niet nadelig te be�nvloeden dient regelmatig diep ontladen te worden voorkomen.
 
Is de temperatuur van invloed op de accu?
Ja. Het laden en bewaren van een accu in de wintermaanden gebeurt bij voorkeur in een verwarmde ruimte. Lage temperaturen be�nvloeden de werking van de accu.
 
Mag ik de acculader van mijn auto-accu gebruiken?
Het is in sommige gevallen mogelijk een andere acculader te gebruiken voor het laden van de accu. Ik raad het echter ten zeerste af. De door de fabrikant bijgeleverde acculader is veelal de beste combinatie met uw accu. In veel gevallen vervalt de garantie op de accu indien deze met een andere lader is opgeladen.
 
Als het controle lampje groen aangeeft is de accu dan vol?
Zodra het lampje op de acculader groen gaat branden, zijn de meeste accu�s voor 80% tot 90% gevuld. Het aan de stroom houden zorgt voor het opvullen van het laatste deel (druppellading).
 
Ik wil wegrijden met een hoge versnelling. Raakt mijn accu dan eerder leeg?
Ja. Vergelijk het met de kracht die een auto motor moet leveren indien bij een verkeerslicht in de derde versnelling wordt opgetrokken.
Het wegrijden in een lage versnelling kost relatief veel minder kracht voor de motor en op die grond ook voor de accu.
De actieradius is daarom groter.
 
Waar kan ik mijn gebruikte accu inleveren?
Een accu is gevaarlijk chemisch afval. Het moet daarom door een erkend inleverpunt worden afgevoerd ter verwerking. U kunt uw gebruikte accu altijd inleveren als chemisch afval bij uw gemeentelijk reinigingsdepot.
 
Zijn loodaccu's milieu vervuilend?
Nee, zolang ze niet zomaar worden gedumpt.
 
Lood is wel een zwaar metaal en kan schadelijk zijn voor het milieu.
De onderhoudsvrije gesloten loodaccu’s zijn echter recyclebaar en hoeven niet schadelijk te zijn voor het milieu.
Geen enkele accu mag via het restafval worden verwijderd, noch in de natuur worden weggeworpen. De accu's kunnen kosteloos bij de gemeentereiniging worden ingeleverd.
 
Hoe kan ik het beste de accu opladen?

Het beste is om de accu's altijd in geladen toestand weg te zetten. Wanneer men terug komt van een rit kunnen de accu's het best meteen weer opgeladen worden. Dit verhoogt de levensduur van de accu's. Bij sommige elektrische apparaten wordt aangeraden om de accu's zover mogelijk te ontladen, dit verhoogt echter niet de levensduur van onderhoudsvrije loodaccu's en silicium accu's.

 
Hoe ver kan ik rijden?
De afstand die met een accu afgelegd kan worden is afhankelijk van diverse factoren. De afstand hangt onder andere af van het type accu, de temperatuur, het landschap (verhogingen of vlakke weg), het gewicht van de berijder en het rijgedrag (veel of weing trapondersteuning).
 
Wat is een li-ion accu?
Lithium-ion-accu's ("Li-ion-accu"), ook soms onterecht aangeduid als "lithium-ion-batterijen", zijn accu's die vaak in consumentenelektronica worden gebruikt, vooral door hun hoge energiedichtheid.
Er kleven echter ook een paar nadelen aan dit type accu. Omdat er een regelsysteem aan gekoppeld moet zijn, is dit type accu vaak specifiek voor een apparaat gemaakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld penlite-batterijen. Dit regelsysteem controleert de spanning, om diepontlading te voorkomen. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te leeg is en heeft interne beschadiging als gevolg. Het regelsysteem zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt gestopt wanneer de interne spanning te laag dreigt te worden.
De lithium-ion-accu dient niet te worden verward met de (niet oplaadbare) lithium-batterij

Levensduur
Een nadeel is dat de Li-ion-batterij continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu typisch 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.

Bij een bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar:

Temperatuur     half-opgeladen batterij  volledig opgeladen batterij
0 graden   C           2%                                    6%
25 graden C           4%                                   20%
40 graden C          15%                                  35%
60 graden C          25%                                  40% (na 3 maanden)

Bron: BatteryUniversity.com

Gezien de hoge kostprijs van Li-ion-batterijen, is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:

* In de koelkast (niet in de vriezer, op een koude plaats dus)
* Niet geheel opladen (tot bijv. 97 %)
* Niet geheel ontladen (i.v.m. diepontlaadgevaar)

Terug naar boven
Problemen
Waarvoor dient de trapsensor
De trapsensor is in Europa wettelijk verplicht voor pedelec fietsen. Indien deze niet gemonteerd is, wordt de fiets gezien als snorfiets, waarvoor een verzekering en kenteken nodig is.
De trapsensor dient ervoor om de motor in werking te zetten. Deze wordt pas in werking gezet als er zo'n 5 km per uur gereden wordt.
Indien er gebruik gemaakt wordt van een gashendel, waarmee de ondersteuning naar eigen behoefte ingesteld kan worden, dan dient deze niet gebruikt te worden voor het vanuit stilstand wegrijden, maar uitsluitend voor het extra ondersteunen tijdens het rijden.
Het is niet goed voor de levensduur van de motor als er direct vanuit stilstand vol opgetrokken wordt. Bovendien is dit ook niet toegestaan binnen de definitie van een pedelec.
Hoe dan ook, de fiets dient altijd bij stilstand eerst zonder gashendel-ondersteuning, indien deze gemonteerd is, op gang gebracht te worden.
Als alternatief hiervoor leveren we een display met vooraf ingestelde vaste ondersteuningsniveau's (zie hier).
Terug naar boven
   
   
KlantenserviceProducteneBikeOnline
   
pedelec-ebikeWebshopvacatures
Contactformuliersparta_ion_aanbiedingDisclaimer
FAQbakfietsWie zijn we
ContactinfoEBO Elektrische fietsAlgemene voorwaarden
gebruikte elektrische fietsenHome
aanbiedingenpers
ServicePrivacy
 
 
Produktgroepen
 
Fietsombouwsets
(elektrisch)
Fietsonderdelen
(elektrisch)
Fietsaccu's
Fietsen
(elektrisch)
Bakfietsen
(driewiel)
Fietsonderdelen
 
Powered by BlueSite Manager 4.5    -   Developed by BlueSine Webapplicaties b.v.